KINDEREN

Maak je je zorgen over je kind?


Sommige kinderen groeien op zonder problemen. Ze kunnen goed mee op school en hebben het naar hun zin.


Bij andere kinderen verloopt de ontwikkeling niet vanzelfsprekend. Zo hebben je kind en jij, als

ouder of verzorger, mogelijk behoefte aan deskundige hulp waarbij kinesitherapie voor kinderen een bepalende rol kan spelen.


Ik ben gespecialiseerd in de groei-begeleiding van kinderen en jongeren. Voor elk probleem stel ik een therapieplan op maat op. Samen halen we het beste uit jouw kind.

0-2j

2-4j


Zelfs bij baby’s kunnen al problemen bestaan, die gevolgen hebben op hun verdere ontwikkeling.


Veel voorkomende problemen zijn:


- voorkeurshouding

- scheef of afgeplat hoofdje

- verkorte nekspier 

- asymmetrische ontwikkeling 

- vertraagde motorische ontwikkeling

- te hoge spierspanning/ overstrekken

- lage spierspanning/passiviteit

- moeite met wisselen van houding bv. hoofdbalans, omrollen, kruipen

- zintuigstoornissen

- heupafwijking bv. heupdysplasie

- niet graag op buik willen liggen

- pre- en dysmaturiteit 

- veel huilen

- ademhalingskinesitherapie

- ...


Door gesprek met ouders of verzorgers, observatie en onderzoek wordt de hulpvraag in kaart gebracht. Hierna wordt samen naar een oplossing voor de hulpvraag gezocht.
Ik geef bij deze kleintjes vooral advies bij hantering en uitlokken van specifieke vaardigheden.
De ouders krijgen zinvolle, leuke oefentips. Deze worden samen geoefend, zodat de ouders deze vervolgens zelf uit kunnen voeren.
De begeleiding kan op de praktijk plaats vinden, maar heeft bij voorkeur plaats in de thuissituatie.
Het kind leert het beste als hij oefent in de omgeving waarin hij dagelijks functioneert.

4-12j


Peuters kunnen soms vaardigheden, die passen bij hun leeftijd, niet of niet goed beheersen.
Dit kan hen beperken in hun spel en contact met leeftijdsgenootjes.


Welke problemen kun je zoal zien in deze fase:


- angstig bewegen/ angstig gedrag
- geen lol in bewegen
- veelvuldig vallen
- vertraagde motorische ontwikkeling
- houterig en stijf bewegen
- moeite met prikkelverwerking, (sensorische informatieverwerking) waardoor het kind erg druk, onrustig kan zijn of juist passief en teruggetrokken.
- veel op de tenen lopen

- ...


Voor de beoordeling van motoriek, van zowel grove als fijne motoriek en/of sensorische integratie kan ik verschillende testen en vragenlijsten afnemen. Aan de hand van deze uitslag wordt samen met de ouders een behandelplan gemaakt.


Peuters doen vooral wat ze zelf willen. Daarom is inspelen op hun belevingswereld via spel erg belangrijk. Het is de kunst om spelenderwijs de vaardigheden, waar ze moeite mee hebben, over te dragen.
Tijdens therapie speelt de ouder soms ook mee. Beweegspelletjes, tips voor speelgoed voor de thuissituatie worden meegegeven.


Samenwerking
Soms blijkt na onderzoek dat een kind ook op andere gebieden problemen heeft. Denk bv. aan slechte verstaanbaarheid, gedragsproblemen, faalangst.
In dat geval kan ik, in overleg met de ouders, een extra onderzoek of bespreking aanvragen.

De diversiteit aan problemen die je in deze leeftijdsfase tegenkomt is groot. Fijn motorische vaardigheden nemen in deze fase een steeds belangrijkere rol in, waardoor problemen op dit vlak duidelijker worden.


Welke problemen kan je zoal zien in deze fase

- lateralisatieproblemen

- problemen met richtingen: omdraaien van cijfers, letters,..

- visueel ruimtelijke problemen

- aandacht en concentratieproblemen

- sociaal- emotionele problemen: frustratie door onderliggend probleem

- moeite met prikkelverwerking

- problemen met handschrift

- regulatieproblemen

- klachten van orthopedische aard

- ....


Onderzoek en behandeling
Voor de beoordeling van motoriek, sensorische integratie, handschrift, visueel-motorische integratie, ruimtelijke oriëntatie, planning en organisatie van bewegingspatronen, etc. kan ik verschillende onderzoeken en vragenlijsten afnemen.
Deze kinderen kunnen al beter opdracht-gericht werken. 


Ik vind het belangrijk om de ouders, en zo veel mogelijk ook het kind, bewust te maken van de problematiek en hoe je dit met leuke oefeningen kunt verbeteren.

12-18j

De ontwikkelingsgerelateerde problematiek neemt in deze fase af.


Samen met de scholier wordt de hulpvraag inzichtelijk gemaakt en therapiedoelen opgesteld.


Belangrijk in deze fase is de bewustwording en de eigen ideeën over de klacht.


Veel voorkomende klachten zijn:
- overbelastingsklachten door groei en sporten
- houdingsproblemen
- sportletsels
- spanningsproblemen bv. hoofdpijn, nekklachten
- problemen in de prikkelverwerking,
bv. slechte concentratie, druk gedrag of juist teruggetrokken gedrag


Samenwerking
Soms blijkt na onderzoek dat het kind klachten heeft, die beter door een collega behandeld kunnen worden. Denk aan sportfysiotherapeut, manueel therapeut.In dat geval wordt doorverwezen of samengewerkt.